کنترل شدید فشار خون به حفظ عملکرد کلیه ها در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک می کند

22نوامبر 2016- یک مطالعه ی طولانی مدت نشان داد که کنترل شدید فشار خون با کاهش خطر آسیب کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 همراه است.

به گفته دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، بیماری مزمن کلیوی یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است.

محققان کنترل فشار خون و سلامت کلیه ها را در نزدیک به 1500 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 بطور متوسط در طول یک دوره 24 ساله مقایسه نمودند.

آنها دریافتند کسانی که دارای فشار خون پایین تری هستند، به طور قابل توجهی کمتر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا می شوند، اما دانشمندان اذعان کردند که به تحقیقات بیشتری برای اثبات یک ارتباط علیتی، نیاز دارند.

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان توسعه ی ماکروآلبومینوری- علامت هشدار دهنده ی اولیه برای اختلال عملکرد کلیه - و یا ابتلا به بیماری کلیوی کامل را تا پایان مطالعه تحت نظارت قرار دادند.

خطر ماکروآلبومینوری و خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی برای شرکت کنندگانی که فشار خون سیستولیک آنها کمتر از 120 میلی متر جیوه بود، به ترتیب 41 و 68 درصد کمتر بود. خطر ماکروآلبومینوری و خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی برایکسانی که فشار خون دیاستولیک آنها کمتر از 70 میلی متر جیوه بود، به ترتیب 27 و 53 درصد کاهش یافته بود.

نویسنده ی این پژوهش دکتر ایلین کو توضیح داد: که تیم او این تحقیق را برای به تصویر کشیدن اهمیت کنترل سختگیرانه و تهاجمی فشار خون افراد مبتلا به دیابت و مقابله با توصیه های اخیر انجمن دیابت آمریکا و کمیته ی مشترک ملی درNIH پیشگیری، تشخیص، ارزیابی و درمان فشار خون بالا(JNC) برای تدوین اهداف فشار خون کمتر تهاجمی و غیرسختگیرانه برای افراد مبتلا به دیابت انجام دادند.

دکتر ایلین کو گفت: ما احساس کردیم برای درک بهتر تاثیرات دراز مدت فشار خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 انجام این تحقیق بسیار مهم است؛ تحقیقات بسیاری با تمرکز بر فشار خون انجام شده اند، که باعث شده است ما فکر کنیم که می دانیم چه می کنیم، اما در عمل من به عنوان یک نفرولوژیست کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماریهای مزمن، متوجه شده ام که ما از تاثیرات دراز مدت فشار خون بر سلامت افراد نسبت به چه باید بدانیم، کمتر اطلاع داریم.

او افزود: برای اثبات علیت این موضوع به یک کارآزمایی بالینی تصادفی بلند مدت نیاز داریم، اما در حال حاضر، این مجموعه داده های حاصل از مطالعه ی کوهورت ما نشان می دهد دستورالعمل های جاری برای اهداف فشار خون بیماران دیابتی به اندازه ای که باید سختگیرانه نیست. یافته های این مطالعه در Diabetes Careبصورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/strict-blood-pressure-control-helps-kidneys-in-people-with-type-1-diabetes-95273840.html